Paul Hankar (1859-1901)

Hankar var utdannet ved l'Académie Royale des Beaux-Arts de Bruxelles. Han arbeidet fra 1876 som assistent hos skulptøren G. Houstont, før han i 1879 begynte sitt arbeid som arkitekt hos Henri Beyaert, der han ble til 1892. Samtidig hadde han i 1888-89 et samarbeid med dekoratøren Adolphe Crespin. Paul Hankar utførte en rekke mindre arbeider fra 1880, men etablerte først sin egen virksomhet i 1892, og var svært produktiv inntil sin død.

Hankars boliger er strengt bygget opp, gjerne med en slags underliggende bindingsverksgeometri, med mange brutte linjer. Samtidig er hans mange butikkfasader og interiører langt mer oragnisk bygget opp. Selv om Paul Hankar var aktiv som arkitekt fra 1880-tallet, kan vi skimte hans første tendens til art nouveau i 1893, året han bygger sin egen bolig (Hôtel Hankar, 71 rue Defacqz). Denne bygningen har likevel et ganske tradisjonelt uttrykk, mens det nye først og fremst kan ses på karnappsoppbyggingen og smijernskomposisjonen.

Hankars første virkelige art nouveau-bygning er Hôtel Zegers-Regnard, 397 avenue Louise, 1894. Dette huset er dessverre revet. Hôtel Veuve Ciamberlani, 48 rue Defacqz, 1897, er imidlertid Hankars mest kjente byggverk. Fasaden er rikt dekorert av byggherren, maleren Albert Ciamberlani, og fasaden domineres av annen etasjes to sirkler. Det var malerens mor som finansierte prosjektet. Nabobygningen, 50 rue Defacqz, er også tegnet av Hankar, i 1898. Bygningen er noe mer beskjeden enn naboen, og høyre del er dessuten påbygget to etasjer senere. Den ble oppført for maleren René Janssens.

I 1896 fikk Hankar i oppdrag å utarbeide en butikkfasade, som i dag er en av byens mest berømte. 13 rue Royale er en eldre bygning som er blitt beriket med en organisk fasade i tre og glass. Chemiserie Niguet var oppdragsgiveren, og idag finner vi en blomsterbutikk her. Samme år tegnet Hankar også et atelier for maleren Jean Gouweloos, 70 rue d'Irlande. Det mest iøyenfallende ved denne bygningen er smijernskonsollene under karnappet, og 2. etasjes markante vinduer.

Blant de øvrige Hankar-arbeider i byen finner vi Maison Jaspar, 76, 78 og 80, rue de la Croix-de-Pierre og Maisons Hanssens, 13, 15 og 47 avenue Ducpétiaux (begge 1894), Maison Aglave, 7 rue Antoine Bréart, Maison Forge, 10 avenue Paul Dejaer (begge 1898) og Atelier de Rudder, 74-76 rue du Hennin (1901). Sistnevnte var Hankars siste arbeid før hans død. Denne bygningen er svært ombygget. En lang rekke av Hankars øvrige bygninger er revet.

Hankars visjoner for "Det nye Brussel" opptok mye av hans tid fra 1894. Dette var et prosjekt som omfattet en rekke nye bygninger sentralt i Brussel, alle holdt i en ganske organisk stil. Disse forble imidlertid på prosjektplanet. Derimot arbeidet Hankar stadig med utstillingsmontre, butikkvinduer og interiør. Her finner vi de organiske linjene igjen, men ikke slike som hos Horta. Hos Hankar er formene oftest brutte, gjerne med orientalske og gotiske forbilder.

Til tross for sin altfor tidlige død rakk Hankar å bli den mest kjente av Brussels art nouveau-arkitekter, nest etter Victor Horta. Det var Horta som overtok Hankars viktigste oppdragsgiver utenfor Brussel, familien Wolfers, etter Hankars død.

Geir Tandberg Steigan



Utvalgte utsnitt: 

13 rue Royale


48 rue Defacqz


50 rue Defacqz


71 rue Defacqz


70 rue d'Irlande



[tilbake]


© 1999 arc!